FacebookTwitter Bel voor een afspraak 071-2020200

Belastingdienst te voortvarend met digitalisering

4 april 2016

Er zijn door de Belastingdienst grote fouten gemaakt bij de overstap van de blauwe envelop naar digitale post. Volgens Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen heeft de fiscus veel te weinig tijd ervoor gereserveerd.

Het publiek voelt zich daardoor overvallen, aldus Van Zutphen. Ook liet de publieksinformatie over de aanpassing te wensen over. Bovendien zou de overheid burgers nooit tot contact via de computer mogen dwingen, aldus Van Zutphen. Dat omdat juist de zwakkeren in de samenleving dan tussen wal en schip vallen. Volgens de Ombudsman moet de digitale optie slechts een extra optie zijn en moet de dienst klanten “verleiden” om er gebruik van te maken. Van Zutphen begon het onderzoek na vele klachten over de afschaffing van de envelop. Circa vijftigduizend huishoudens hebben geen internetverbinding in Nederland en circa twee miljoen mensen zijn laaggeletterd.
Een woordvoerster van de staatssecretaris benadrukt dat de Belastingdienst wel digitaliseert, maar dat de blauwe envelop niet compleet wordt afgeschaft. “De papieren envelop blijft gewoon beschikbaar voor mensen die echt niet mee kunnen met de digitalisering.”