FacebookTwitter Bel voor een afspraak 071-2020200

Consument tevreden over betaaldiensten

30 januari 2014

Consumenten zijn tevreden over de bereikbaarheid van bank- en betaaldiensten, ondanks de afname van het aantal bankkantoren en geldautomaten. Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB).

Volgens een meting van het platform Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) waren consumenten in 2013 even tevreden over de diensten als in 2010. Ze waarderen de bereikbaarheid van betaaldiensten gemiddeld met een 7,5. De gebruiksvriendelijkheid geven ze een 7,7. Consumenten zonder internet, mensen met een functiebeperking, lager opgeleiden en ouderen zijn in diezelfde periode wel iets negatiever geworden over de afstand tot bankkantoren en geldautomaten, maar desondanks blijft hun waardering hoog.

Consumenten maken minder gebruik van bankkantoren en geldautomaten. Ook storten ze minder vaak contant geld. In plaats daarvan zijn elektronische betalingen en bankieren via internet populairder geworden. De centrale bank verwacht dat deze trend doorzet en dat er in de toekomst steeds minder behoefte is aan fysieke betaaldiensten.