FacebookTwitter Bel voor een afspraak 071-2020200

Dienstverleningsdocument geeft duidelijkheid

1 juli 2013

Consumenten die een financieel dienstverlener willen kiezen kunnen daarbij gebruikmaken van het dienstverleningsdocument (DVD) van hun adviseur of bemiddelaar.

In het DVD geeft de adviseur informatie over zijn dienstverlening, onafhankelijkheid en de kosten. Alle financiële dienstverleners werken met hetzelfde standaard document, wat consumenten in staat stelt een goede vergelijking te maken tussen verschillende adviseurs. Er zijn vier varianten van het dienstverleningsdocument, die zijn gebaseerd op belangrijkste financiële vragen van consumenten: de hypotheekvraag, opbouwen van vermogen (bijvoorbeeld banksparen of lijfrente), werkgeverspensioen en het afdekken van risico’s (bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering).

Ook maakt het DVD duidelijk:
– of iemand financieel advies geeft of alleen producten voor u afsluit.
– hoeveel financiële producten een adviseur voor u vergelijkt.
– of een adviseur alleen zijn eigen producten adviseert of ook die van andere banken of verzekeraars.
– wat hij aan onderhoud doet als een product eenmaal is afgesloten.
– wat u aan kosten kunnen verwachten. Het gaat wel om de gemiddelde kosten. In individuele gevallen kan de rekening hoger of lager uitvallen. Het is belangrijk dat u daarnaar vragen bij uw adviseur.