FacebookTwitter Bel voor een afspraak 071-2020200

Een op de zes krijgt te maken met bankfraude

6 december 2019

Een op de zes consumenten heeft in 2018 en 2019 te maken gekregen met bankfraude. Dat blijkt uit een enquete van de Consumentenbond. Bij ruim 275 ondervraagden is ook daadwerkelijk geld gestolen.
De schade door bankfraude wordt in het algemeen vergoed door banken tenzij de klant grof nalatig is geweest door bijvoorbeeld zijn bankgegevens te delen met derden. Volgens de Consumentenbond wordt die nalatigheid door de verschillende banken wel anders gedefinieerd. De Rabobank vergoedde bijvoorbeeld wel de schade via een nepklantenservice, twee ING-klanten wie hetzelfde overkwam, kregen niks. Iemand anders werd voor 1.500 euro opgelicht toen ze een WhatsApp-bericht kreeg van iemand die zich voordeed als haar dochter. De persoon vroeg het slachtoffer om een betaling voor haar te doen. Het bericht was nep. De betreffende bank vond dat eigen schuld van de klant en vergoedde niks.