FacebookTwitter Bel voor een afspraak 071-2020200

Verzekering via reisbureau vaak ongunstig

8 januari 2020

De Consumentenbond adviseert reizigers niet zomaar de reis- en annuleringsverzekering aan te schaffen die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De dekking valt vaak tegen en de voorwaarden zijn onduidelijk.

Dat meldt de bond na onderzoek naar de polisvoorwaarden van 15 reisaanbieders. Veel reisorganisaties bieden klanten tijdens het boekingsproces standaard verzekeringen aan van internationale verzekeraars. Deze zijn vaak onvoordelig. De premie is relatief hoog: gemiddeld 5 procent van de reissom. Ook zijn er zijn veel beperkende voorwaarden.
De uitsluitingen worden vaak niet vermeld in de verzekeringskaart waarin de verzekeraar de belangrijkste kenmerken van zijn product samenvat. Zoek- en reddingskosten zijn bijvoorbeeld uitgesloten bij de verzekeringen die Easyjet en Schipholtickets aanbieden. Maar dat blijkt pas na lezing van de uitgebreide polisvoorwaarden. Dit is bijvoorbeeld een belangrijke dekking voor wintersporters, wandelaars en zeilers. Ook wintersportdekking ontbreekt in de meeste reisverzekeringen, zelfs bij aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen.
Reisverzekeringen scoren ook slecht op bagagedekking. Vooral de dekking van elektronica, zoals laptops, camera’s en smartphones, is minimaal. Expedia biedt een verzekering aan die smartphones en tablets zelfs helemaal uitsluit van dekking. Net als fietsen, kunstgebitten, gehoorapparaten, sleutels, brillen, lenzen en reisdocumenten.